03. Výkon: světla skoro jako ve dne
V předchozím textu už padlo, že promo obrázky od výrobce nejsou nijak nadnesené. Skutečně je tomu tak - obě světla Roxim fungují špičkově a poskytují vynikající viditelnost. A ačkoliv jedno je levnější a má slabší výkon, tak i tím předčí řadu jiných lamp ze stejné a někdy i vyšší cenové kategorie, jak ukazuje toto videosrovnání.Roxim označuje tři stupně svítivosti u RS3 termíny emergency, power a extreme. Pro lepší představu a srovnání i s jinými světly je vhodnější používat tuhle stupnici - nepoužitelné, nouzový dojezd, bezpečná jízda, komfortní jízda, luxusní zážitek.
Jakékoliv halogenové světlo spadá do kategorie nepoužitelné. Nasvítí většinou jen obdélník 2x1 metr, vše okolo je ve tmě. Jsou použitelné k tomu, aby kolo bylo vidět z protisměru, ale cyklista nevidí takřka nic.
Srovnávací fotografie v tomto testu vznikly se světlem Author, které má 5 běžných diod a je vzorkem toho, co si lidé nejvíc kupují v obchodech v ceně 400 - 500 korun. Tyto výrobky patří do kategorie nouzový dojezd - jakž takž je něco vidět a s očima na stopkách lze dojet do cíle po cestě, kterou člověk zná a není to daleko. Ale do neznámého terénu jsou nevhodné: Zhruba totéž platí i pro nejnižší režim obou světel Roxim (označovaný jako ekonomický) s výkonem 12 luxů. Pokud člověk ví, že zbývá dojet 5 kilometrů, jako záruka dobrání se cíle to poslouží. Slovo záruka je zde přitom namístě - tenhle režim totiž ani u jednoho světla nejde nastavit, zapíná se automaticky po vyčerpání baterií na silnější svícení tak, aby dal jistotu, že ještě skoro hodinu je možné jet.
Roxim RS3 v režimech power a extreme spadá do kategorií bezpečná a komfortní jízda. V nejvyšším módu 35 luxů nasvítí pás široký 3 - 4 a dlouhý 45 metrů (viz snímek, keř po pravé straně cesty je vzdálený 40 metrů). Po okrajích a na horizontu intenzita světla postupně slábne. Přesto lampa poskytuje dostatečně široký a dlouhý pruh světla, které je souvislé, rovnoměrné a vysvítí hrany a nerovnosti. Takže i na téhle cestě plné děr se díky dosahu světla a tedy možnosti naplánovat si prokličkování daleko dopředu dá bez problémů jet i přes 25 km/hod.: V režimu 23 luxů intenzita světla zeslábne zejména na úkor viditelnosti do šířky, ale na dálku si zachovává stále velmi slušný dosah kolem 30 metrů. A přitom pořád dostatečně vykresluje nerovnosti a hrany na to, aby šlo o bezpečnou jízdu, při rozumné rychlosti i v neznámém terénu: Roxim RX5 pak patří ve dvou svých nejsilnějších režimech do kategorií komfortní jízda a luxusní zážitek.
Prostřední power režim s 30 luxy je pocitově téměř stejný jako nejvyšší režim modelu RS3. Má sice lehce nižší intenzitu světla, ale právě díky zmíněnému odlišnému tvarování reflektoru je zase o něco širší rozptyl paprsků - a větší osvícená plocha z hlediska komfortu jízdy tento mírně nižší výkon vykompenzuje: V nejvyšším módu 55 luxů potom RX5 dopřává opravdu zážitek. Trochu jiné vytvarování reflektoru než u modelu RS3 se stará o to, že intenzita světla stoupne ještě o trochu nejen v už teď celkem dobře nasvíceném hlavním pásu, ale hlavně výrazně posílí i v okrajových pasážích. Takže výsledkem je perfektně a takřka rovnoměrně nasvícený pruh o šířce 5 metrů, který má stejnou hladinu světla zhruba na 40 metrů, pak teprve začíná slábnout a zcela se vytratí až někde kolem 55 metrů: Pokud jsou přitom v cestě reflexní prvky, jako třeba dopravní značky či odrazky zaparkovaného auta, tak ty se přihlásí o slovo i na 100 metrů! A při pokusu osvítit v noci panelák vzdálený cca 50 metrů výkon světla stačil k tomu, aby byly za okny rozeznat obrysy skříní a lustrů.
A ještě je zde jedna vychytávka - držák je částečně otočný do stran, po zoubcích celkem zhruba o 20 stupňů. Takže i na 7metrové silnici stačí mít světlo jen mírně natočené doleva - a nelze už přehlédnout žádnou odbočku na protější straně i takhle široké vozovky.
Další obrázky zachycující světla i na jiných místech jsou ve fotogalerii.